Elektrobicykle dostávajú v sezóne zabrať. Ako sa o ne starať?
29. 8. 2022
Elektrobicykle dostávajú v sezóne zabrať. Ako sa o ne starať?
Užili ste si letnú dovolenku v sedle elektrobicykla? Alebo sa práve chystáte vyraziť za krásami našej krajiny v sedle najpopulárnejšieho dopravného prostriedku súčasnosti? V každom prípade tu určite nájdete niekoľko užitočných tipov, ako sa starať o svoj milovaný bicykel na viacdňových túrach po rovine aj v kopcoch. Pretože elektrobicykle dostávajú zabrať hlavne počas prázdnin, keď na nich denne najazdíme desiatky a desiatky kilometrov.
"Ale na druhej strane sú stavané na záťaž a niečo ich hneď len tak nerozhodí. Napriek tomu môžu súčasné extrémne vysoké teploty a nečakané búrky ovplyvniť ich bezchybnú prevádzku," upozorňuje náš servisný technik Aleš Novotný. V súkromnom živote je nadšeným a dlhoročným cyklistom a v Mountfielde je kvalifikovaným odborníkom na elektrobicykle. Čo nám teda radí?
Servis pred dovolenkou
V prvom rade by sme si mali uvedomiť, že každý elektrobicykel by sa mal aspoň raz ročne podrobiť servisu, ideálne v zime alebo začiatkom jari, keď je na to dostatok času. Len klasický servis pred cyklistickou sezónou. Tým sa uistíte, že je v dobrom technickom stave a pripravený na bezpečnú prevádzku.
Pred každou jazdou by ste tiež mali skontrolovať, či sú všetky komponenty funkčné a v poriadku - najmä brzdy a puklice. Ak si nie ste istí, radšej sa zastavte v dielni. Nezabudnite tiež, že nový elektrobicykel by sa mal podrobiť záručnej kontrole po prvých 200 až 300 kilometroch (maximálne 500 km). Táto služba je v Mountfielde bezplatná.
Kvôli teplu to chce pauzy
Možno sa vám už stalo, že počas jazdy náhle cvaklo a motor sa vypol. Neľakajte sa. Každý elektromotor sa pri chode zahrieva, a keď je horúci, je toto zahrievanie oveľa intenzívnejšie. Preto majú všetky stredové elektromotory zabudovaný snímač teploty na elektrických kolesách.
Motor sa tak automaticky na chvíľu vypne, keď dosiahne určitú kritickú teplotu, čo sa najčastejšie stáva počas dlhého stúpania. V podstate o nič nejde, je to poistka, ktorá zabraňuje spáleniu motora. Časté extrémne prehrievanie a následná častá aktivácia poistky však môže časom skrátiť životnosť motora.
Počas naozaj horúceho dňa je dôležité nepreháňať to s vysokým zaťažením motora. Nejazdite na najvyššiu úroveň asistencie dlhý čas, vyžaduje si to občasné prepnutie na strednú alebo nižšiu úroveň asistencie motora. Ak ste v horách a absolvujete dlhšiu trasu len do kopca, urobte si občas prestávku a nechajte motor trochu vychladnúť. Elektronický bicykel jednoducho nie je motorka.
Pozor na lejaky
Batéria a motor elektrobicykla sú dobre chránené pred drobným letným dažďom a tečúcou vodou alebo plytkým brodom. Mali by sme sa však vyhnúť dlhšej jazde na bicykli v silnom lejaku. Špliechanie a striekanie vody by už mohlo byť problémom. Ak vás zastihne búrka, radšej sa niekde ukryte. Ak sa elektrobicykel veľmi namočí, je rozumné batériu v cieli cesty vybrať a nechať všetko dobre vyschnúť, aby pri opätovnom vložení nedošlo k prípadnému skratu.
Dobíjanie bez obáv
Každý elektrobicykel má maximálny dojazd na jedno nabitie batérie. Najvyššia hodnota udávaná výrobcom platí pre prevádzku v ideálnych podmienkach. Rozsah ovplyvňuje hmotnosť jazdca, úroveň asistencie, terén, v ktorom jazdíme, ale aj poveternostné podmienky a nahustenie pneumatík.
V extrémnych podmienkach a pri vysokom zaťažení sa môže rozsah znížiť. Preto je viac ako rozumné mať pri sebe nabíjačku a dobre si naplánovať trasu, aby ste si mohli niekde dobiť batériu. Aspoň čiastočne. Možno v reštaurácii počas obeda. Počas takejto prestávky nenechávajte svoj elektrobicykel na prudkom slnku, ale odložte ho do tieňa. Po príchode do cieľa vyberte batériu a nabite ju. Aj keď má ešte nejakú kapacitu. Li-Ion batériám značky Samsung, ktoré sa nachádzajú v e-bikoch MTF, to vôbec nevadí, pretože nemajú pamäťový efekt.
Myslite na očistu
Na noc zaparkujte bicykel pod prístreškom, aby ste sa vyhli dažďu (a cudzím návštevníkom). Ak ste jazdili v náročnejšom teréne, napríklad v blate, a bicykel je veľmi znečistený, mali by ste vyčistiť klzáky reťaze a vidlice a ošetriť ich olejmi určenými na tento účel - olejom na reťaz a silikónovým olejom. Pri mazaní reťaze a vidlice však dávajte pozor, aby ste nenamazali brzdové kotúče.
"Ale na druhej strane sú stavané na záťaž a niečo ich hneď len tak nerozhodí. Napriek tomu môžu súčasné extrémne vysoké teploty a nečakané búrky ovplyvniť ich bezchybnú prevádzku," upozorňuje náš servisný technik Aleš Novotný. V súkromnom živote je nadšeným a dlhoročným cyklistom a v Mountfielde je kvalifikovaným odborníkom na elektrobicykle. Čo nám teda radí?
Servis pred dovolenkou
V prvom rade by sme si mali uvedomiť, že každý elektrobicykel by sa mal aspoň raz ročne podrobiť servisu, ideálne v zime alebo začiatkom jari, keď je na to dostatok času. Len klasický servis pred cyklistickou sezónou. Tým sa uistíte, že je v dobrom technickom stave a pripravený na bezpečnú prevádzku.
Pred každou jazdou by ste tiež mali skontrolovať, či sú všetky komponenty funkčné a v poriadku - najmä brzdy a puklice. Ak si nie ste istí, radšej sa zastavte v dielni. Nezabudnite tiež, že nový elektrobicykel by sa mal podrobiť záručnej kontrole po prvých 200 až 300 kilometroch (maximálne 500 km). Táto služba je v Mountfielde bezplatná.
Kvôli teplu to chce pauzy
Možno sa vám už stalo, že počas jazdy náhle cvaklo a motor sa vypol. Neľakajte sa. Každý elektromotor sa pri chode zahrieva, a keď je horúci, je toto zahrievanie oveľa intenzívnejšie. Preto majú všetky stredové elektromotory zabudovaný snímač teploty na elektrických kolesách.
Motor sa tak automaticky na chvíľu vypne, keď dosiahne určitú kritickú teplotu, čo sa najčastejšie stáva počas dlhého stúpania. V podstate o nič nejde, je to poistka, ktorá zabraňuje spáleniu motora. Časté extrémne prehrievanie a následná častá aktivácia poistky však môže časom skrátiť životnosť motora.
Počas naozaj horúceho dňa je dôležité nepreháňať to s vysokým zaťažením motora. Nejazdite na najvyššiu úroveň asistencie dlhý čas, vyžaduje si to občasné prepnutie na strednú alebo nižšiu úroveň asistencie motora. Ak ste v horách a absolvujete dlhšiu trasu len do kopca, urobte si občas prestávku a nechajte motor trochu vychladnúť. Elektronický bicykel jednoducho nie je motorka.
Pozor na lejaky
Batéria a motor elektrobicykla sú dobre chránené pred drobným letným dažďom a tečúcou vodou alebo plytkým brodom. Mali by sme sa však vyhnúť dlhšej jazde na bicykli v silnom lejaku. Špliechanie a striekanie vody by už mohlo byť problémom. Ak vás zastihne búrka, radšej sa niekde ukryte. Ak sa elektrobicykel veľmi namočí, je rozumné batériu v cieli cesty vybrať a nechať všetko dobre vyschnúť, aby pri opätovnom vložení nedošlo k prípadnému skratu.
Dobíjanie bez obáv
Každý elektrobicykel má maximálny dojazd na jedno nabitie batérie. Najvyššia hodnota udávaná výrobcom platí pre prevádzku v ideálnych podmienkach. Rozsah ovplyvňuje hmotnosť jazdca, úroveň asistencie, terén, v ktorom jazdíme, ale aj poveternostné podmienky a nahustenie pneumatík.
V extrémnych podmienkach a pri vysokom zaťažení sa môže rozsah znížiť. Preto je viac ako rozumné mať pri sebe nabíjačku a dobre si naplánovať trasu, aby ste si mohli niekde dobiť batériu. Aspoň čiastočne. Možno v reštaurácii počas obeda. Počas takejto prestávky nenechávajte svoj elektrobicykel na prudkom slnku, ale odložte ho do tieňa. Po príchode do cieľa vyberte batériu a nabite ju. Aj keď má ešte nejakú kapacitu. Li-Ion batériám značky Samsung, ktoré sa nachádzajú v e-bikoch MTF, to vôbec nevadí, pretože nemajú pamäťový efekt.
Myslite na očistu
Na noc zaparkujte bicykel pod prístreškom, aby ste sa vyhli dažďu (a cudzím návštevníkom). Ak ste jazdili v náročnejšom teréne, napríklad v blate, a bicykel je veľmi znečistený, mali by ste vyčistiť klzáky reťaze a vidlice a ošetriť ich olejmi určenými na tento účel - olejom na reťaz a silikónovým olejom. Pri mazaní reťaze a vidlice však dávajte pozor, aby ste nenamazali brzdové kotúče.