Elektrobicykle - slovník pojmov
Batéria - typ a kapacita udávajú aký má elektrobicykel dojazd, počet nabíjacích cyklov, alebo akú ma celkovú životnosť. Batéria môže byť umiestnená v ráme (plne integrovaná), na nosiči alebo za sedlovou tyčou. Pri elektrobicykloch MTF si môžete vybrať z niekoľkých typov batérií pre každý model, ktoré sa líšia kapacitou a dojazdom: minimálne z dvoch, pri niektorých dokonca zo štyroch.
Brzdy - základné typy sú klasické V-brzdy, hydraulické kotúčové a mechanické brzdy. Pri vyšších modeloch bicyklov (elektrobicyklov) sa stretnete s kotúčovými brzdami, ktoré sú buď mechanické alebo hydraulické. V prípade kotúčových bŕzd je gumový špalík nahradený brzdnou doštičkou a namiesto ráfiku je doštička tlačená na kovový kotúč. Kotúčové brzdy majú vyššiu brzdnú účinnosť a väčšiu odolnosť proti blatu alebo vode. menej sa opotrebovávajú.
Gripy - (alebo rúčky, rukoväte) sú umiestnené na koncoch riadidiel a slúžia k pevnému, bezpečnému a v neposlednom rade aj na pohodlné uchopenie riadidiel jazdcom.
Hlavové zloženie - je ložisko umiestnené vo vnútri hlavovej rúrky, ktoré slúži na otáčanie riadidiel v ráme.
Kazeta - je súhrnný výraz pre zadné pastorky (ozubené kolieska), ktoré sú spojené v jeden celok. Každý pastorok v kazete má inú veľkosť a iný počet zubov - t. j. rôzne prevody. Volia sa podľa terénu, v ktorom sa pohybujeme a tiež podľa sily štýlu jazdy.
Kľuky - sprostredkovávajú prevod sily z pedálov na predné ozubené kolesá (pastorky). Kľuky fungujú na jednoduchom princípe páky, ktorý jazdcovi umožňuje (a uľahčuje) jazdu na bicykli (elektrobicykli).
Max. dojazd - udáva vzdialenosť v kilometroch, ktorú je možné prejsť pri pohone elektrobicykla motorom. skutočný dojazd závisí predovšetkým na hmotnosti jazdca, teréne, spôsobe jazdy a protivetre.
Motor - elektromotor je spolu s batériou najdôležitejšou súčasťou elektrobicykla. podľa umiestnenia na bicykli rozlišujeme motory stredové a zadné, hlavne skôr sa používali aj motory predné. Elektrobicykle MTF ponúka stredové alebo zadné motory. Výhodou stredového motora je optimálne vyváženie, presné a citlivé dávkovanie výkonu, plynulá jazda, ktorá je úspornejšia oproti bicyklom s motorom v zadnom náboji. Sú vhodné pre športovejší štýl jazdy. Zadný motor sa skvelo hodí pre jazdu v rovinatom teréne, pri ktorej sa nevyžaduje tak vysoká frekvencia šliapania.
Ovládanie - na LCD alebo LED displeji. Je umiestnené na riadidlách a ovláda sa pomocou tlačidiel, ktorými pridávate alebo uberáte silu motorovej asistencie. Displej zobrazuje informácie o stave batérie, spotrebe energia a ukazuje Vám aj aktuálnu úroveň asistencie. Zároveň funguje navyše ako klasický cyklopočítač - ukazuje aktuálnu rýchlosť, prejdenú vzdialenosť, priemernú rýchlosť, čas a iné.
Priemer kolies - uvádza sa tiež v palcoch ("). Pre výber rozmeru kolesa je dôležitá výška jazdca, štýl jazdy a terén, v ktorom plánujete jazdiť. Kolesá s väčším rozmerom (najmä 29") lepšie prekonávajú prekážky, majú lepšiu stabilitu a hodia sa hlavne do terénu. Sú vhodné pre jazdcov, ktorí ovládajú techniku jazdy. Nájdete ich najmä pri horských elektrobicykloch (bicykloch). Na jedno šliapnutie prejdete väčšiu vzdialenosť a môžete využiť efekt zotrvačnosti. Rovnako ako výber rámu aj veľkosť kolies konzultujte so špecialistom. Odporúčanie: jazdci s výškou nad 180 cm by mali vyskúšať rozmer 29". Veľkosť 26" je skôr pre osoby menšieho vzrastu, pri elektrobicykloch MTF tento priemer kolies používame pri mestských modeloch.
Prehadzovačka - (alebo menič) je veľmi namáhaný komponent na cestnom bicykli (elektrobicykli) umiestnený v zadnej časti rámu a stará sa o prehadzovanie (menenie) jazdných rýchlostí. Ovláda sa pákami na riadidlách.
Prešmykovač - (tiež prešmyk, predný menič) je umiestnený v strednej časti rámu bicykla a stará sa o zmenu jazdnej rýchlosti. Tá je docielená zmenou polohy reťaze.
Pedále na bicykel - (alebo tiež nášľapy) je možné rozdeliť na dve základné skupiny: klasické pedále (voľné uchytenie topánky k pedálu) a nášľapné pedále (pevné uchytenie topánky k pedálu).
Predstavec - slúži na uchytenie riadidiel k stĺpiku vidlice, ktorá je prevlečená (uchytená) rámom bicykla. Tým, že sú riadidlá uchytené k vidlici bicykla, je možné predným kolesom otáčať doprava/doľava.
Rám - má zásadný vplyv na správanie bicykla (elektro bicykla) a Váš pocit z jazdy. Z hľadiska komfortu jazdy je kľúčová aj geometria rámu. Rámy elektrobicyklov MTF sú vyrobené z kvalitnej zliatiny hliníka (duralu). Majú výbornú geometriu, tuhosť a nízku váhu.
Rýchlosť - na vozovky a cyklocesty môžu vyjsť len elektrobicykle s motorom s výkonom 250 W (max. 500 W) a maximálnou rýchlosťou s podporou elektromotora do 25 km/h.
Ráfik - je neoddeliteľnou súčasťou cestného elektrobicykla. Slúži na osadenie plášťa s dušou a je nosným prvkom celého kolesa. Ráfik umožňuje prenos energie medzi jazdcom a zemou. pri všetkých elektrobicykloch MTF sa stretnete s dvojstennými hliníkovými ráfikmi.
Radenie - (riadiace páky) je umiestnené na riadidlách cestného bicykla. Radenie na bicykel má podobu pák alebo otočného mechanizmu, ktorými ovládate prehadzovačku a prešmykovač, ktoré sa stará o zmenu rýchlosti.
Reťaz - patrí medzi veľmi namáhané časti elektrobicykla. Prenáša silu z predných pastorkov (ktoré sú súčasťou kľúk na bicykli) na zadné pastorky a tým je zabezpečený pohyb bicykla. podľa počtu zadných pastorkov (kazety), je potrebné zvoliť aj vhodnú reťaz.
Sedlovka - slúži primárne na pripevnenie sedla do rámu bicykla. Vďaka sedlovke je možné sedlo rôzne polohovať – nahor alebo nadol, posúvať sedlo dopredu dozadu alebo ho nakloniť. Pri drahších modeloch sa môžete stretnúť aj s teleskopickou sedlovkou, ktorú ovládate páčkou umiestnenou na riadidlách. V rade elektrobicyklov MTF ju nájdete na celo odpruženom modely Xtreme 9.1.
Sedlo - je časťou elektrobicykla, ktorá najviac a hlavne najciteľnejšie prichádza do kontaktu s telom. Zlé alebo nevhodné sedlo pre Vašu postavu, štýl jazdy a typ bicykla sa Vám isto vypomstí - výrazne zníži komfort z jazdy a dlhodobé používanie nesprávneho sedla môže viesť až ku zdravotným problémom. Kľúčovým parametrom je šírka sedla a aj jeho tvrdosť. Musíte zohľadniť frekvenciu vášho jazdenia (športové, rekreačné) aj terén, v ktorom sa pohybujete.
Typ
Mestské elektrobicykle - vhodné na cesty a spevnené komunikácie a prispôsobené na pohodlné sedenie a rekreačné jazdenie.
Trekingové elektrobicykle - vhodné pre milovníkov dlhších, ale pohodových výletov, najmä po cyklotrasách a spevnených cestách. Výborne sedia na ceste, ale nie sú vhodné do ťažkého terénu.
Krosové elektrobicykle - zvládnu ľahší terén aj cesty. Vďaka užším plášťom je ich využitie veľmi široké. Dajú sa na ne pripevniť aj blatníky alebo nosiče.
Horské elektrobicykle - určené do náročnejších terénov, ale bez problémov s nimi môžete jazdiť aj po cyklotrasách a nestratia sa ani na ceste.
Skladacie elektrobicykle - ideálne do miest alebo obcí. Vmestia sa všade, prekľučkujú prevádzkou, jednoducho ich v priebehu chvíle zložíte do kufra aj malého osobného auta. Vhodné aj do karavanov na cesty na dovolenke.
Veľkosť rámu - sa volí podľa výšky jazdca. Najčastejšie sa udáva v palcoch (“). Všeobecne je odporúčané, že sa veľkosť rámu volí tak, aby cyklista stojaci obkročmo nad bicyklom mal hornú rámovú rúrku cca 5cm pod rozkrokom. Pre jednoduchší výber vhodnej veľkosti bicykla, sme pre vás pripravili tabuľku.
Vidlica - sa nachádza v prednej časti bicykla a slúži na pripevnenie predného kolesa. Odpružená vidlica výrazným spôsobom tlmí nárazy a oplatí sa tak najmä do ťažkého terénu.
Ostatné tiež zaujíma
Tipy pre vás
Kategória článku
- Hlavná rubrika blogu
- Poradňa
- Poradňa – Záhrada
- Poradňa – Záhradný nábytok a grily
- Poradňa – Bazény
- Poradňa - Vykurovanie
- Poradňa - Wellness
- Poradňa – Dielňa
- Poraďna - Domáci miláčikovia
- Poradňa - Elektrobicykle
- Poradňa – Exkluzívne vína
- Poradňa - Pomoc s nákupom
- Poradňa – Infografiky
- Poradňa - Katalógy
- Videá
- Poradňa - Zdravý spánok
- Magazín